Running Streak

118 dagen. Zo lang heb ik elke dag na elkaar gelopen. Op 9 mei 2015 dacht ik ‘hoe lang zou ik het kunnen volhouden om elke dag te lopen?’. En dus begon ik aan mijn running streak. Ik had maar 1 regel: ik moest elke dag minstens 3 km lopen? Waarom 3? Dat was voornamelijk praktisch. Als ik thuis vertrek en naar het rond punt van het Gouden Kruispunt liep en terug kwam, had ik 3 km en had ik nog wat extra om uit te stappen. En natuurlijk is 3 km ook geen overkomelijke afstand.

Dat was dus het idee.  Verder had ik niet echt een plan of een trainingsschema. Ik liep maar waar ik zin in had. Sommige dagen was dat 10 km, andere dagen 3 km. En hoewel ik op sommige dagen meer moeite had om te vertrekken dan op andere was geen enkel loopje een kwelling. Of toch misschien eentje. Nadat ik ‘s nachts 1000 km van Frankrijk naar huis was gereden en vervolgens 3 uur had geslapen. Toen heb ik 3 km lang gevloekt. Maar verder heb ik elke keer genoten van het lopen.

In die 118 dagen heb ik 119 keer gelopen voor een totaal van 563,39 km. Niet zo uitzonderlijk veel, maar ik ben dan ook geen lange afstandsloper, integendeel. Maar daar was het mij ook niet om te doen, ik wilde gewoon kijken hoe ver ik kon komen, ik had geen aantal dagen in mijn hoofd.

2015-09-04 18_19_15-Garmin Connect - Rapporten voor wim.vandeneynde

Waarom ik dan stop? Naast lopen doe ik natuurlijk ook aan krachttraining en sinds een tweetal maand train ik thuis, in mijn eigen gym, volgens het stronglifts trainingsschema. Het schema is heel simpel en makkelijk te doen met het materiaal dat ik thuis heb. Maar bij dit trainingsschema moet er 3 keer per week gesquat worden. En elke training wordt het gewicht met 2,5 kg verhoogd. En daar begint het schoentje te wringen. Alle dagen lopen, is natuurlijk ook op de dagen dat ik squat. En ik merkte dat dat soms moeizaam ging. Na het squatten zijn mijn benen tamelijk opgepompt en eigenlijk ook leeg. Niet ideaal om te gaan lopen. Ik begon te voelen dat mijn benen wat rust nodig hadden. Temeer omdat ik niet zou willen dat mijn vooruitgang geremd zou worden door het lopen. Ik ben in de eerste plaats iemand die aan krachttraining doet, geen loper. Vandaar dus mijn beslissing om te stoppen met de running streak.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik volledig ga stoppen met lopen, wel dat ik niet meer alle dagen moet lopen. Als ik voel dat mijn benen rust nodig hebben neem ik rust. En de dagen dat ik kan lopen, loop ik gewoon. Dat is het beste voor mijn lichaam en zo ga ik het meeste vooruitgang boeken.

Ga ik spijt hebben dat ik gestopt ben? Misschien wel, maar het voelt in elk geval niet aan als falen. Het is mijn eigen, weloverwogen beslissing om te stoppen en ik sta er 100% achter. Het was leuk zolang het geduurd heeft.

 

Comments

comments

49 thoughts on “Running Streak

  1. Geweldig hoe goed jij je limieten lijkt te kennen. En vooral ook dat je die grenzen respecteert. Zo’n beslissingen nemen is niet gemakkelijk!

    1. Na een tijdje ken je je lichaam natuurlijk en het is een kwestie van prioriteiten. Waar wil ik het meeste progressie maken.

  2. Pingback:Het loopjaar 2015 | Young Crazy Fool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *