Leave your ego at the door

Nadat ik begon te lezen in het boek Primal Endurance besloot ik eens te gaan trainen volgens het MAF methode. Wat dit is en hoe dit precies werkt, leg ik in een latere blogpost nog uit maar in het kort komt het er op neer dat je trager moet lopen om sneller te worden.

HEt komt  er op neer dat veel mensen, als ze lopen, aan een te hoge hartslag trainen en op het zelfde moment aan een te lage hartslag. Te hoog om te weinig baat te hebben van de aerobe training en een te lage hartslag om baat te hebben van de anaerobe training. Ze trainen eigenlijk in een soort van black hole waarbij ze amper vooruitgang maken maar wel de kans op blessures vergroten.

En dus moet de hartslag omlaag. Ruw genomen loop je best aan een hartslag van 180 – leeftijd. In mijn geval komt dit neer op een hartslag van 144 BPM. En zoals gezegd, een lage hartslag betekent traag lopen. Zeker in het begin als je pas begint. En dat kost moeite, veel moeite. En dus is het best dat je je ego thuis laat als je gaat lopen.

Gisteren liep ik bijvoorbeeld 7 km aan een gemiddeld tempo van 07:03 min/km maar wel met een gemiddelde hartslag van 142 BPM. Zoals gezegd is mijn tempo niet erg snel, nee. En dat is dan nog eens een gemiddelde. Als het parcours nog maar een kleine beetje bergop gaat, wordt het tempo nog trager. En als ik in het bos ga lopen, durft het zelfs te zakken tot 08:00 min/km (of trager). Maar dat is iets waar ik me moet over zetten. Ik wil zeker geloven dat het op de lange termijn gaat helpen om sneller te worden en blessurevrij te blijven. Dus blijf ik volhouden met traag te lopen. Enkel focussen op die hartslag, althans totdat de basis gelegd is. Dus tot dan geen ego tijdens het lopen maar traag lopen.

Ook benieuwd naar de vooruitgang die ik maak? Volg me dan zeker op Strava of Twitter, niet om tempo’s te vergelijken natuurlijk want dat voedt alleen maar ego’s maar wel om te kijken of ik sneller kan worden zonder in te boeten aan kwaliteit.

Comments

comments

27 thoughts on “Leave your ego at the door

  1. Om eerlijk te zijn als beginnende loper is er nog weinig ego…:-) en nu kan ik mijn slakkengang ook verantwoorden. Dit vind ik echt wel goed om te weten. Toch maar een hartslagmetertje aankopen.
    Bedankt Wim

    1. Graag gedaan. En dat hoeft zeker geen dure hartslagmeter te zijn. Een goedkoop model is zeker al goed genoeg om mee te beginnen.

  2. Pingback:MAF running progress | Young Crazy Fool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *