Cursus ‘Sta stil bij snelheid’

Vorig jaar augustus werd ik geflitst. Op zich niets opzienbarend maar deze keer was de overtreding van die aard dat ik gedagvaard werd. Maar nog voor ik mijn dagvaarding kreeg, kreeg ik een voorstel van de procureur om, vrijwillig, de cursus ‘sta stil bij snelheid’ te gaan volgen bij het BIVV. In de begeleidende brief stond dat het volgen van deze cursus geen vrijspraak oplevert maar dat er zeker rekening mee gehouden wordt door de rechter bij het bepalen van de strafmaat. Na advies ingewonnen te hebben bij mijn advocaat besloot ik me toch in te schrijven voor de cursus, ondanks het stevige prijskaartje van € 390.

De cursus zelf bestaat uit een halve dag gegeven door iemand van het BIVV, een hele dag bij Jesco Autoschool en dan nog een avond opnieuw door iemand van het BIVV. Tijdens het stuk gegeven door het BIVV wordt er besproken waarom de snelheidslimieten er zijn en natuurlijk ook een rondje vertellen ‘wie waarom te snel reed’. Verder wordt en ook ingegaan op statistieken van (dodelijke) ongevallen en dat meer. Het meest interessante stuk van de cursus echter was toch wel het gedeelde bij Jesco.

Die opleiding bestaat uit een theorie gedeelte en praktijk gedeelte. De theorie was een serieuze eye opener om eerlijk te zijn. Uiteraard weten we allemaal dat snel rijden gevaarlijker is, maar als je met je neus op de cijfers gedrukt wordt maakt het toch allemaal wat meer indruk. Zelfs bij een snelheid van 60 km/h in plaats van 50 km/h is de remafstand een heel stuk langer. Als je tegen 50 km/h net zou kunnen stoppen voor een obstakel, zou je aan een snelheid van 60 km/h nog steeds 40 km/h doen als je datzelfde obstakel raakt, terwijl je het obstakel op net hetzelfde moment ziet en reageert. De cijfers van als je nog sneller zou rijden bespaar ik jullie, maar ze zijn werkelijk hallucinant.

Naast snelheid werd er ook nadrukkelijk gewezen op afstand bewaren, toch een van de dingen waartegen ik ook al eens durfde zondigen. Het gaat hier niet alleen om de afstand tot de auto voor je maar ook zodat je steeds het overzicht kan bewaren en op voorhand kan zien als verderop het verkeer vertraagt en eventueel uitwijkmogelijkheden hebt voor het geval het toch fout loop, zowel voor je als achter je. Daarmee dat er ook heel hard gehamerd werd op kijken in de achteruitkijkspiegel telkens je moet afremmen.

Om het kort te houden, de theorie was echt een moment waarop ik voor mezelf zei, dit is niet goed. Ik had er eerlijk gezegd nooit eerder zo bij stil gestaan. En deze cursus heeft zijn nut dus niet gemist. Ik ben sindsdien gaan nadenken over hoeveel geluk ik reeds gehad heb dat het nog nooit mis gegaan is en dat dat geluk niet kan blijven duren.

Over het praktijk gedeelte ga ik kort zijn. Hierbij word je de openbare weg opgestuurd en word je gefilmd zodat er nadien in groep besproken wordt welke dingen je goed en welke dingen je fout doet tijdens het rijden. Het hoeft niet veel verduidelijking dat er wel een paar puntjes waren waar ik nog moet op letten, maar ik ben er zeker van dat dat voor iedereen is die al een tijdje met de auto rijdt. En ondertussen kan ik zeggen dat ik aan een paar van die puntjes aan het werken ben. Dat is niet naturlijk niet gemakkelijk want heel vaak neemt de gewoonte weer over maar ik let er echt wel.

Ook kregen we even de kans om te oefenen op twee slipoefeningen maar dit was niet meer dan een klein tussendoortje zonder veel toegevoegde waarde. Maar dat hoefde eigenlijk ook niet, want daar gaat de cursus ook niet over.

Op het einde van de dag krgen we nog vier tips mee welke ik zeker ga onthouden

  • Anticipeer: Kijk de snelheid die je rijdt, in meters voor je. Rij je 120 km/h, kijk dan wat er 120 m verder gebeurt.
  • Als je moet afremmen, rem dan degressief. Kijk of het voertuig achter je ook vertraagt alvorens aan te sluiten op het verkeer voor je.
  • Hou minstens 50 m afstand op een autostrade en kijk voor eventuele ‘nooduitgangen’ voor het geval er iets mis gaat.
  • Kijk in je achteruitkijkspiegel elke keer dat je remt.

Om te besluiten kan ik zeggen dat de cursus echt wel zinvol was en aangezien ik nog niet veroordeeld ben zeg ik dit niet omdat ik strafvermindering gekregen heb. Zoals ik al zei heeft de cursus mijn ogen geopend en heb ik aan zelfreflectie moeten doen wat betreft mijn rijgedrag. Feit is wel dat ik nog steeds blijf staan achter een vorige blogschrijfsel, waarbij ik me afvroeg of het wel altijd omwille van verkeersveiligheid is dat er geflitst wordt en niet enkel om geld in het laatje te brengen. Maar langs de andere kant sta ik nu toch wel meer stil bij de mogelijke gevolgen van snelheid, en dan heb ik het niet over boetes en/of intrekking van het rijbewijs maar echt wel over welk gevaarlijke situaties er kunnen ontstaan, zeker binnen de bebouwde kom en in zone 70 omdat daar het mogelijke snelheidsverschil het grootst is.

Ga ik vanaf nu niet meer geflitst worden? Ik probeer in elk geval om mij overaal aan de toegestande snelheid te houden. Maar ik ben ook maar een mens en ook ik maak fouten door onbedachtzaamheid. De kans dat ik ooit nog eens geflitst wordt bestaat dus nog steeds, zeker omdat ik redelijk wat kilometers rijd op een jaar. Maar als het dan toch zou gebeuren zal het in elk geval niet meer aan zulke hoge snelheid zijn dat ik gedagvaard wordt. Want de risico’s die je dan neemt, dat wil ik niet meer…

Update: ondertussen is mijn dossier voorgekomen op de politierechtbank en kreeg ik opschorting van straf.

Comments

comments

49 thoughts on “Cursus ‘Sta stil bij snelheid’

  1. Hey! @elkevanbedaf vestigde mijn aandacht hier op. Zeer nuttige post! Toen ik afgelopen weekend nog het land doorkruiste moest ik er plots aan denken en ik had vooral moeite met punt 4. Hoe ervaar jij dat?

    1. Het is ondertussen een gewoonte geworden, als ik rem, kijk ik automatisch in de achteruitkijkspiegel. En ik merk dat ik nu bewuster ben van wat er zich achter mij afspeelt, ook als ik stil sta.

  2. Pingback:Opschorting van straf | Young Crazy Fool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *