10.000 stappen

10.000, dat is het ‘magische’ aantal stappen dat mensen zouden moeten doen per dag om gezonder door het leven te gaan. Van wat ik lees is dat vooral omdat het een mooi rond getal is, hoog genoeg maar toch nog haalbaar voor de meeste mensen. Al moet je er best wel wat moeite voor doen, want het komt overeen met ongeveer 8 km wandelen. En als je een hele dag aan een bureau zit, is dat redelijk veel.

Ikzelf gebruik al een tijdje een stappenteller en ondertussen zit ik al aan mijn derde toestel. Eerst had ik de Fitbit Flex, daarna de Garmin Vivofit en nu heb ik de Garmin Fenix 3, een loophorloge met ingebouwde stappenteller.

Bij de fitbit Flex lag het doel vast op 10.000 stappen per dag, maar bij Garmin gaan ze nog een stapje verder (no pun intended) en daar kan je – indien gewenst – een dynamisch doel kiezen. Elke keer je je doel gehaald hebt, wordt het daags erna naar boven bijgesteld. En omgekeerd ook natuurlijk, haal je het vooropgestelde doel niet, dan wordt het de dag er na verlaagd.

Dus toen ik de melding kreeg dat ik al 54 dagen op rij mijn stappendoel gehaald had, was ik wel eens benieuwd naar de evolutie van dat dynamische doel. Even in tijd teruggaan leerde mij dat ik startte bij een doel van 7.475 stappen (weinig gelopen en bewogen in de dagen ervoor, ik steek het op de Iron Viking en de decompressie erna) en ondertussen is mijn doel opgelopen tot 15.752. En dus besloot ik om het doel en het aantal stappen per dag in een grafiek te gieten.

Stappen

Ik merkte al dat het doel in het begin heel snel verhoogd werd. Als je een paar duizend stappen over je doel ging, kwamen er de dag erna ongeveer 300 á 400 stappen bij. Toen mijn doel bijvoorbeeld 8.878 stappen was en ik die dag 12406 stappen deed, was het doel de dag erna 9233. Dus 355 stappen er bij. Maar éénmaal het doel meer dan 15.000 werd, was de toename veel kleiner. Zo had ik op 26 juli een doel van 15.421 stappen en deed ik er 30.667 en toch verhoogde het doel maar met 38 stappen naar 15.459.

Het is duidelijk dat de ontwikkelaars bij Garmin rekening hebben gehouden met bepaalde factoren in het bepalen van het dynamische doel zodat dit niet eindeloos blijft stijgen. Ik ben nu wel benieuwd waar de grens ligt. Gaat het nu constant lichtjes blijven stijgen of is er echt een maximum waarbij mijn Garmin gaat zeggen ‘nu is het genoeg geweest’. Er zit maar 1 ding op, en dat is blijven bewegen. Nu ja, er is nog altijd de optie om Google te gebruiken en het zo uit te vinden, maar mijn manier is iets leuker, al zeg ik het zelf.

Maken jullie gebruik van een stappenteller om jullie doel te bereiken? En zo ja, welke merk/type heeft jullie voorkeur?

Comments

comments

26 thoughts on “10.000 stappen

  1. ik gebruik een fitbit one
    eentje die ik in mijn broekzak kan steken. hoofdreden daarvoor is dat ik thuis (zoals nu) op walking desk bezig ben . als ik aan het typen ben, dan liggen mijn handen op de bureau, terwijl lijn benen wel bewegen (aan 4 km per uur op dit moment.)
    Mijn huidige aantal is 11,000 dat ik per dag wil halen. vooral omdat ik mezelf nu ook wil opleggen om het elke dag te halen, iets wat met 15.000 niet elke dag haalbaar is. Daarnet thuis gekomen met slechts 5.000 stappen gehaald, dus nu toch even werken thuis om toch aan 11,000 te geraken .

  2. Mijn doel voor 2016 is om elke dag 10.000 stappen te halen. Dit is me tot op heden gelukt. Zelfs de dagen na de uitgelopen dodentocht heb ik 10.000 stappen gestrompeld. Registreren doe ik met een Fitbit Surge. Heel tevreden over.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *